Az elektronikus aláírások és azok elfogadása
Az aláírásokra és az elektronikusan küldött dokumentumok hitelesítésére vonatkozó szabályok nagy kihívás elé állították a gazdálkodó szervezeteket és a hivatali szerveket is. Kisebbfajta káosz alakult ki, ami abból adódik, hogy eddig a gazdálkodó szervezetek nagy többségének nem volt szüksége elektronikus aláírásra.
2025. november 1-től viszont nagy szükség van rá. Mivel ezek a szervezetek elektronikus kapcsolattartásra kötelezettek, ezért a beadványaikat is kötelezettek elektronikusan hitelesíteni. Eddig erre tökéletes megoldást kínált az AVDH, de már nincs, 2025. október 31-vel végérvényesen is megszűnt.
Ennek legfőbb oka, hogy nem teljesen felelt meg az uniós eIDAS rendelet előírásainak, ami egységes és nemzetközileg elismert szabványokat ír elő a minősített elektonikus aláírásokhoz.
Kormányhivatal foglalkoztatási Osztály - elektronikus hitelesítés elfogadása
Mára már biztossá vált, hogy a Kormányhivatalok Foglalkoztatási Osztálya nem fogad el bármilyen elektronikus hitelesítést.
Az alábbi linken találhatóak az elfogadott elektronikus aláírást segítő hitelesítő programok:
https://esign.nmhh.hu/bszny/szolgParams/main.do
Ezek közül a
- Netloc -https://netlock.hu/termekek/netlock/
- Microsec - https://www.microsec.hu/hu/minositett-bizalmi-szolgaltatas - ami minősített elektronikus aláírást biztosít.
- FlintSign - https://flintsign.hu/ - szolgáltató minősített elektonikus aláírását annak ellenére sem fogadjál el, hogy korábban egy tájékoztatójukban Ők is ezt javasolták. Ennek nagy valószínűséggel az a kiváltó oka, hogy nem szerepel az NMHH honlapján felsorolt szervezetek között és ők csak azt nézték.
A FlintSign olasz felügyelet alá tartozik, de ettől még mindenben megfelel az előírásoknak, ugyanis jogszabály van arra, hogy az Európában bejegyzett és az eIDAS-nak megfelelő bizalmi szolgáltatókat minden tagországnak el kell fogadnia. Azóta arról is tájékoztatást kaptunk, hogy felvették a kapcsolatot a FlintSign ügyfélszolgálatával, akik a probléma megoldását ígérték. Remélhetőleg ezek után a Kormányhivatalok is elfogadják.
Ebből az következik, hogy akár külföldi szolgáltatóval is lehet szerződni, ha az szerepel az alábbi listán:
https://eidas.ec.europa.eu/.../eidas/tls/search/type...
A Magyar Elektronikus Aláírás Szövetség is megerősítette, hogy a Kormányhivatalok jogellenesen járnak el, ha CSAK a magyar szolgáltatók által kiállított minősített tanúsítványokat fogadják el.
https://melasz.hu/jogellenesen-jar-el-a-kormanyhivatal.../
A fentiek leírása alapján, tehát a FlintSign aláírásnak is tökéletes meg kell felelnie!
Akinek nincs egetrengetően szüksége elektronikus aláírásra (nincs küldendője), annak nem kell semmit elkapkodni.
Arról se feledkezzünk meg, hogy soha nem tudhatjuk, hogy mikor fog kelleni, vagy épp mikor lesz rá szükség.
Lehet olyan vállalkozás, akinek soha nem lesz rá szüksége, de akár lehet hogy holnap, 2 hét múlva, 1 hónap múlva vagy később bármelyik vállalkozásnak lehet olyan kötelezettsége, amely miatt szükségessé válik az elektronikus aláírás.
Célszerű tájékozódni és elgondolkodni, hogy mikor és melyik szolgáltatóval érdemes szerződni. Ezt minden gazdálkodó szervezetnek a saját feladata és felelőssége eldönteni!
Érdekesség
A Magyar Elektronikus Aláíró Szövetség Egyesület teljesen érthetően megfogalmazva írja le, hogy mi a különbség az elektronikus aláírások között és a táblázat pedig nagyon sokat segít a megértésében.
https://www.facebook.com/share/p/1EaJ34E1M3/

